Direct contact Telefoon (0544) 37 11 30
Tekstgrootte
Telefoon

Terugblik van een ambulant team op coronaperiode

Hieronder een 'frontbericht' vanuit een ambulant team. Ze geven een terugblik op hoe zij de coronatijd hebben ervaren.

Zondag 15 maart kregen we te horen dat wij fysiek niet meer naar onze cliënten mochten gaan. We maakten een tekstbericht voor de cliënten dat we per direct geen face-to-face contacten konden hebben. In plaats van fysiek contact was er alleen telefonisch contact. Al snel kwamen we met creatieve oplossingen en konden we met alle cliënten videobellen. De Lichtenvoorde zorgde ook voor de cliënten die geen telefoon/iPad hadden. Zij kregen de mogelijkheid om toch in contact te blijven.

Het was een intensieve periode waar veel vragen naar voren kwamen, zoals: “Zien we de cliënten goed genoeg? Leveren wij nu wel de zorg die zij verdienen? Moeten we nu meer bereikbaar zijn?” We hadden onderling met collega’s regelmatig contactmomenten om hierover goede afspraken te maken. Als team ervoeren we het videobellen als intensief. Je staat voortdurend ‘aan’. Stel je de goede vragen en vooral het aanvoelen van de cliënten het aanvoelen andersom is moeilijker. Horen en zien we de cliënten goed genoeg?

Voor de meeste cliënten is het een onzekere tijd geweest. Maar cliënten waren ook in staat om flexibeler te zijn. Tevens hebben we gezien “nu de druk van de maatschappij wegvalt” dit hen rust geeft. Tijd om te ontspannen en toekomen aan dingen die normaal teveel energie kosten. Zo blijkt dat de druk om te moeten participeren niet voor iedere cliënt altijd wenselijk is.

Daarnaast hebben we ook gezien dat de eenzaamheid, onduidelijk en het hebben van een klein netwerk er voor zorgt dat de cliënten zich niet gezien voelen. Sommige cliënten hadden het gevoel tot een vergeten doelgroep te horen. Voor hen waren er geen tekeningen, bloemen, kaarten of een muzikale voorstelling. Als team probeerden we hierop in te spelen, maar dit was lastig vanwege de richtlijnen. Van De Lichtenvoorde kregen ze later wel een kaart en ook hebben ze een 'Hart onder de riem' gekregen.

De hele coronaperiode heeft er voor gezorgd dat de spanningen bij sommige cliënten zijn opgelopen. Het videobellen bleek niet voldoende te zijn om op te ontladen. Onze werkwijze was hierdoor anders en sloot niet altijd goed aan. Dit was lastig voor ons en voor de cliënten. We hebben als team geprobeerd om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de cliënten en zijn blij met de mogelijkheden die we nu weer hebben. Wel merkten we dat de versoepelingen zorgden voor een grijs gebied. Hierdoor moesten wij regelmatig met elkaar in overleg hoe we hier mee omgaan, zodat we hetzelfde zeggen en uitstralen.

Vanuit ons team moesten twee collega’s naar de 24-uurszorg toe om daar mee te draaien. Dit vergde veel flexibiliteit voor ons team en voor onze cliënten. Deze twee collega’s hebben in deze zware periode het supergoed gedaan. Ze bleven betrokken bij ons team en nu ze weer terug zijn beseffen wij nog meer hoe blij wij zijn met ons team.

Team WMO ambulant (Oude IJsselstreek-Doetinchem-Montferland-Bronckhorst)