Direct contact Telefoon (0544) 37 11 30
Tekstgrootte
Telefoon

Uitleg in begrijpelijke taal

Uitleg persconferentie

Klik hier voor de uitleg van de persconferentie van 18 juni over het coronavirus.

Coronaregels

Klik hier voor een beeldsamenvatting van de regels van nu.

Klik hier voor de coronabasisregels.

Klik hier voor Steffie die alles uitlegt over het coronavirus en de maatregelen.

___________________________________________________________________________________________________________

Vaccin tegen het coronavirus

Bekijk hier de speciale videoboodschap van Hans Poortier (05-02): Boodschap over vaccins

Steffie geeft een goede uitleg over het coronavaccin. Klik hier voor de uitleg.

Bekijk hier de praatplaat: Praatplaat coronavaccin

Er zijn vaccins tegen het coronavirus gemaakt.
Dat is goed nieuws.
Het vaccin is een prik tegen corona.
Het werkt pas als je twee keer een prik hebt gehad.
Het vaccin voorkomt dat je (erg) ziek wordt.
Je kunt dan anderen ook niet besmetten.
Als veel mensen zich laten vaccineren, gaat de coronacrisis voorbij.
We kunnen dan weer leven zonder coronaregels.

De overheid geeft informatie over het vaccin op www.coronavaccinatie.nl

___________________________________________________________________________________________________________

We krijgen soms vragen nu steeds meer mensen coronaprikken hebben gehad. Misschien heb jij ook wel een vraag. Wij geven hieronder antwoord op een paar vragen.

Kan ik nog corona krijgen als ik coronaprikken hebt gehad?

Ja, dat kan. Maar waarschijnlijk word je minder ziek.

Kan ik anderen nog besmetten als ik coronaprikken heb gehad?

Ja, dat kan. Dat weten ze nog niet zeker. Als je geen coronaklachten hebt, is de kans waarschijnlijk wel kleiner.

Moet ik me laten testen als ik coronaprikken heb gehad, maar toch coronaklachten heb?

Het blijft belangrijk dat je je dan snel laat testen, omdat je toch corona kunt krijgen. Je moet dan thuis blijven tot de uitslag van de test binnen is. Is de testuitslag positief? Dan moet je op je kamer blijven.

Moet ik nog 1,5 meter afstand houden, handen wassen en mijn mondneusmasker gebruiken als ik coronaprikken heb gehad?

Er zijn nog veel coronabesmettingen in Nederland. Je kunt ook corona kunt krijgen als je coronaprikken hebt gehad. En je kunt misschien ook anderen besmetten als je corona hebt. Daarom moet je nog minimaal 1,5 meter afstand bewaren en vaak je handen wassen. En je mondneusmasker gebruiken op plekken waar het moet. Bijvoorbeeld als je in een bus zit.

Als in Nederland het aantal besmettingen daalt, kunnen er versoepelingen van de coronaregels komen. We volgen de berichten van de regering. We houden je op de hoogte.

Heb je nog vragen?

Dan kun je die aan je begeleider vragen.

___________________________________________________________________________________________________________

Boekjes

Voorleesboek waar in verhaalvorm het coronavirus staat beschreven: Klik hier voor het prentenboek

Kinderverhaal 'Hallo ik ben corona': Klik hier voor het boekje.
Dit is een boekje met uitleg over het coronavirus. Ook zitten er achterin enkele werkbladen die je kunt invullen.

Steffie legt corona eenvoudig uit: Klik hier om naar de website van Steffie te gaan

Deze boekjes zijn bedoeld om te praten over je gevoelens: Klik hier voor de website waar je de boekjes kunt vinden

Ben je bang voor het coronavirus? Bekijk dan dit boekje: Bang voor het coronavirus?